Anmeldelse

Susannas bog I-III: Sandheden, Vejen og Livet

Susanne Clod Pedersen
Bind I, Lindhardt og Ringhof 2013 Bind II-III, Forlaget Boedal 2014
Samlet pris pt: 599,95 kroner
Af Ditte Olsen

Romantriologien om Jesu liv set gennem en kvindes øjne, kan ikke anbefales nok – og særligt til kristne, som ikke orker at læse faglitteratur.

Forklaringen er som følger: I 2012 kom et teologisk tobinds-værk på dansk: Jesus set med mellemøstlige øjne af Kenneth Bailey. Nogle år tidligere kom bogen: Jakob og den fortabte af samme forfatter.

Bailey er en anderkendt, kristen mellemøstforsker fra USA, og da jeg i sin tid læste Jakob og den fortabte, opdagede jeg, at der bare var så meget kulturel baggrundsviden, jeg manglede for at kunne få det fulde udbytte af bibelhistorien. For helt at kunne fatte, hvor ekstraordinær anderledes Jesus er.

Derfor er jeg vildt begejstret for Susanna-triologien. For forfatteren har læst Bailey – og omsætter denne kulturelle viden til hverdagssprog i sine tre romaner om den unge Susanna, som bliver den første kvinde i Jesu nærmeste følge.

Romanerne italesætter jødernes fordomme, skikke og forventninger på en sådan måde, at jeg bedre forstår, hvorfor Jesus sagde, som han gjorde, og disciplene reagerede, som de gjorde.

For eksempel har det altid undret mig, hvorfor Jesus er så afvisende over for den kana’anæiske kvinde (Matt 15), når han er imødekommende over for den romerske officer (Luk 7), som også er hedning.

Jo, jo, jeg har hørt forklaringerne i mange prædikener: Jesus ville prøve den kana’anæiske kvindes tro.

Romanen påstår dog, at Jesus vil mere end det: Jesus afspejler med vilje de jødiske disciples fordomme for via samtalen med kvinden at undervise dem, at afsløre deres snævre forståelse af Messias og af deres næste.

I takt med at vores samfundsstruktur bevæger sig mere og mere bort fra den bibelske, mister vi fornemmelsen for, hvorfor det skulle være noget særligt, at Jesus taler med kvinder og børn, hvorfor det skulle være æreskrænkende for en mand, at sønnen kræver sin arv før tid, eller at de inviterede til en fest melder afbud med dårlige undskyldninger.

Så når nogle af os ikke magter at tilegne os denne kulturelle baggrundsviden gennem faglitteratur, er det bare så godt, at vi kan få det i skønlitterær form.

Anmeldt i Tro & Mission nr. 15/2014 

Beklager, vi fandt ingenting.
Beklager, vi fandt ingenting.